Stukje Toyota

16 april 2019 - Kioto, Japan

Het zou de volgende dag gaan regenen en als het regent in Japan dan wordt je echt nat. Daarom had ik een museumdag bedacht en wel naar de Toyotamuseum in Nagoya. Kaartje gereserveerd voor de trein en een uurtje comfortabel zitten en kijken en je bent er. Met googlemaps wordt het keurig aangegeven hoe je er moet komen, zelfs welke buslijn en waar je moet uitstappen. Ik heb trouwens keurig gelopen. Het museum was in twee gedeeltes een gedeelte wat over de weefmachines gaat en het automobielgedeelte. Keurig ook de weefmachines langs gelopen want daar ligt toch de oorsprong van Toyota. Wel mooi om te zien want ze hebben echt vernuft en snap ook wel de stap naar automobielen. De automobielafdeling is super uitgebreid. Ik vond het super maar kan me voorstellen dat je geen zin heb om ieder onderdeel door te lopen. De robots zijn ook indrukwekkend. Ze hebben werkelijk alle facetten in het museum belicht. Na een aantal uren ben ik de stad verder ingelopen en heb de nagoyacastel bezocht. Kon er helaas niet in maar dat is dan niet anders. S,avond bedacht ik dat er nog wel een wijntje genuttigd kon worden. Dus ik naar de wijnbar van de Japanse sommelier. Ik kom daar binnen en er zitten twee Japanse dames aan de bar. Mijn sommelier zegt iets in Japans en de dames schuiven lachend uit elkaar in ik moet tussen hun in zitten. Waarschijnlijk iets te maken met singlestatus. Die moest ik trouwens nog goed bewaken want er wilde al eentje met me trouwen. Dit heb ik vriendelijk afgeslagen. Het kan ook te gek tijdens je vakantie. Verder was het met veel googletranslate een leuke avond met de dames. De volgende morgen wilde ik naar Kurama, een bergdorp met natuurlijk een tempel maar ook een onsen dat is een traditioneel hot bad. Het was een mooie tocht in de trein en bij de treinstation stond er al een busje voor de onsen, dus daar meteen maar in gestapt. Eerst krijg je aanwijzigingen en een handdoek en daarna met je blote kont in dat bad. Echt lekker! Leuk zitten kletsen met een Spaanse windmolenproducent en daarna met een man uit Singapore. Toen we uit het bad kwamen heb ik samen met zijn vrouw geluncht. Erg lekker en gezellig. Een beetje rozig en met een volle buik ben ik aan de tocht langs de tempels gelopen eeen klein beetje gesmokkeld met een kabelbaantje maar bij elkaar toch zo,n 5 kilometer. Het is een prachtig gebied vooral omdat de bloesems er prachtig bij staan. Wat dat betreft ben ik tijdens de juiste periode op pad.

1. Michel:
    16 april 2019
    Wederom een mooi verhaal Pé. Dat is het leuke van alleen op reis je ontmoet heel veel mensen.
  2. Gerda de jong:
    16 april 2019
    Leuk weer te lezen dat je van alles meemaakt nog veel plezier.