Nikko

20 april 2019 - Nikko, Japan

S’morgenvroeg om 6.45 zat ik bij de bushalte om vroeg Koyasan te verlaten, en te reizen naar Matsumoto. Daar komt het echtpaar van guesthouse Tommy met verse koffie en een croissant voor onderweg! Zo lief, speciaal vroeg voor me klaar gemaakt. Ik had ze al de hemel ingeschreven met een review maar nu wist ik het zeker: totaal terecht. Matsumoto is een tussenstation want ik wil naar Nikko maar dat is in een dag te lang en ik wil niet alleen maar reizen. Uiteindelijk is het toch nog 15.00 voordat ik in Matsumoto. Mijn Hostel is snel gevonden alleen niemand aanwezig. Dus de tas neergezet en richting de Mastumotocastel eigenlijk het enigste wat matsumoto echt heeft. Mooi kasteel je moest er op sokken doorheen en de inhoud was minder als kasteel radboud net na de verbouwing. Wel meer bezoekers want op iedere verdieping stonden twee mannen met van die mooie witte handschoenen keurig de weg te wijzen. Eerder het verkeer te regelen, want we moesten dezelfde trap op en af. Wel de moeite waard want het is het mooiste van Japan. S,avonds een oncen gepakt. Wat is dat toch lekker, deze had wel 7 baden van ijskoud tot superheet. Dat koude bad was wel een dingetje die Japaners duiken er zo in, dat was mij te heftig, er in staan en een bak koud water over me heen vond ik al dapper. Daarna besloot ik dat een glas wijn de avond perfect zou maken, maar dit was niet zomaar geregeld. Ik kwam in een wijk terecht waar een hele horde vrouwen me wilde masseren en ook nog een prettig einde toewensen. Dat was toch wat anders als een wijntje! Na ze vriendelijk te hebben afgewezen was de wijnbar eindelijk gevonden.  Daarna nog een stadsbrouwerij gevonden maar deze hadden alleen bier, heb ik toch een aardbeienbier geproefd. Niet te zuipen dus dat doen we niet meer. De volgende morgen de trein richting Nikko. Het zijn er totaal 4 dus 3 maal overstappen. Wel 2 keer met zo’n snelle dat blijft leuk. Om 1300 ben ik in Nikko,daar de tas bij de hostel de dumpt en meteen verder. Eerst heerlijk Ramen gegeten, dit is een noodlesoep met allerlei ingrediënten die je kan kiezen. Bij mij dreef er een half ei in en stukken rollade, super lekker. Daarna verder op pad en al snel kom ik de Shinkyo brug tegen, echt een prachtige Japanse brug. Daarna richting het nationale park want vol zit met allerlei tempels natuurlijk, niet te min een prachtige wandeling. Onderweg kwam ik een Frans/Spaans stel tegen die ik ook in de trein gesproken had. Hij is boomchirurg dus kan zijn lol op hier, bomen genoeg. Morgen richting het naatuurpark.

1. Gerda de jong:
    22 april 2019
    Je hebt weer leuke dingen meegemaakt Peter hoop dat de laatste dagen ook mooi worden en voor je weer naar Holland komt een goede reis.