Grote verschillen

14 juni 2023 - Vendôme, Frankrijk

Zaterdagochtend de fiets gepakt en richting Vaudelnay gereden. Nu klinkt dit makkelijker dan gedaan. We worden regelmatig over paden gestuurd die de naam niet waard zijn en het komt dan ook voor dat het eindigt op een hek of ander soort weg versperring. Maar sommige paden geven ook weer verrassende richtingen en zitten we zomaar op een mooi fietspad. Het resulteert  wel dat de kilometers nooit kloppen 65 worden er zomaar 80 het is niet anders. Ook negeren we regelmatig de stem “keerom” waarna ze toch onze richting kiest en met een alternatief komt. Zeker als we op een drukke weg worden geloodst want daar doen we niet aan mee, tenminste maximaal 1 km maar we zoeken altijd snel een alternatief want gierende auto’s om je heen is niet grappig. Zo komen we rond 16.00 op onze bestemming: een heus Chateau met een echte poort en bel aan ketting. De poort werd opengedaan door Murielle de eigenaresse van Domaine Des Roses. Fantastische vrouw in mantelpak en op hakjes en super gastvrij. We vroegen of we ergens konden eten toen zei ze 10 km verderop neem mijn auto maar mee. Maar ik wil ook koken voor jullie. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. Het chateau was in een staat van onderhoud wat een beetje te wensen overliet maar alles was aanwezig en origineel. Het was al 70 jaar in de familie en Murielle doet er alles aan om het zo te houden. Er kwam ook een Franse familie met kinderen en kleinkinderen die aan de lange tafel lekker gingen eten. Na het eten met Googletranslate en een paar Rose lekker bij ze aangezeten. Al met al een heel leuke avond. S’morgens had Murielle en super ontbijt gemaakt en gingen we weer monter op pad. Eerst een stop in Saumur, wat een leuke stad is dat! Veel terrassen vol met mensen. Veel oude gebouwen waaronder een heus kasteel midden in de stad. Saumur ligt aan de Loire en deze rivier heeft vele kastelen waar je langs kan fietsen. Dit is ook meteen een stuk drukker. Na een prachtige tocht kwamen we aan op onze slaapplek dachten we. Het was een groot chateau met poort en bel, dit waren we gewent dus bellen maar.  Er kwam een Engelse dame in schort aan de poort en vertelde ons dat we verkeert zaten. Toch jammer want volgens mij kon ze lekker koken. Uit eindelijk kwamen we op onze bestemming. Het was een stuk land waar een schuur op stond wat onze keuken was. Een buitendouche  met pomp en als deze in de zon gestaan had was je water een beetje warm. De wc was een droogwc waar je na je behoefte een schep zaagsel moet nagooien. Hele beschrijving in de wc waarom en wat er daarna mee gedaan wordt. Onze slaapplaats was een halfrond houten gebouw met een bed. Onze host Rozenn kwam nog even langs en was zeer enthousiast. Het was een groot contrast met de dag er voor maar daarom niet minder leuk. We kregen van Rozenn nog handdoeken zodat we konden zwemmen in de buurt en we hebben s’avonds nog heerlijk gekookt in onze keuken schuur.

1. Annemiek:
    14 juni 2023
    Mooie avonturen hoor geniet en doe voorzichtig. Groet van Oerol
  2. Jose:
    14 juni 2023
    Wat een fantastisch avontuur 💯🔥♥️
  3. Sjaak:
    15 juni 2023
    Weer een leuke blog om jullie bij deze tocht te volgen. Veel plezier.
  4. Gerda de jong:
    17 juni 2023
    Wel lekker avontuurlijk, geniet ervan en af en toe een beetje de Franse slag er tussendoor is niet zo erg.