Paleizen en bussen

24 maart 2017 - Teheran, Iran

Na een goede nachtrust ging ik weer Teheran in. Eerst heb ik een busticket naar shiraz geboekt bij het hotel. Het wordt een nachtbus en moet om 2045 in de bus zitten. Omdat het stevig regent is een museumbezoek een goede optie. Mijn Duitse maatje is vanmorgen vertrokken en ik ga alleen op pad. Het Golestan paleis ga ik bezoeken maar ik ben niet de enigste want het is nog steeds No ruz dus zijn er vele Iraniërs op hetzelfde idee gekomen. Een zeer lange rij in de regen en daar sta je dan in de hoop dat het wel de moeite waard is. Ik maak een praatje met mijn achterburen en ja hoor: ik word meteen geadopteerd! Mijn kaartjes worden gekocht en betaald en ik moet mee. Het is een jong stel wat al snel vertelt dat ze willen emigreren naar Australië. Ze zijn allebei ingenieur en vooral hij komt vaak in buitenland. Petji heet hij en volgens mij was hij blij dat ik mee was want zoveel interesse had hij niet in het paleis. Sogo zijn vrouw wel en dat is een pittig vrouwtje die ons er bij trok dus opletten geblazen ! Het paleis is ook mooi en overdadig en het was van de voorvaderen van de laatste sjah dus het verbaast me dat het niet vlak gemaakt is door boze religieuzen. Volgens Sogo staat er al veel geschiedenis niet meer in de boeken. Koffie trakteren mag als hun maar betalen! Begin me wat schuldig te voelen. Natuurlijk moeten er ook foto,s gemaakt worden want daar zijn ze in Iran dol op. Dus gingen Sogo en Petji in klederdracht op de foto inclusief snor van de Shah! Ik neem rond 4 uur afscheid om nog wat voor te bereiden voor de lange reis. Als ik dan weer over het geld begin en zeur nog een beetje mag ik toch betalen! Dat heet tarof,een beetje verwarrende en ingewikkelde gewoonte in Iran . Ze zeggen dat ze geen geld willen maar ze willen het wel maar dat zeg je niet in een keer want dat staat onbeleefd. Hierna wat fruit en brood voor in de bus gekocht zodat er altijd wat te eten is. Bij het hotel aangekomen was er nog tijd over voor een douche zodat we fris op pad kunnen. De bus is luxe met ligstoelen en genoeg ruimte maar wel een tocht van 12 uur! Maar ik ben in shiraz dus weer een etappe verder.

1. Gerda de jong:
    24 maart 2017
    fijn dat je leuke mensen ontmoet en dat ze zo behulpzaam zijn. Mooie foto's en groetjes van ons.