Shiraz

25 maart 2017 - Shiraz, Iran

De nachtbus was eigenlijk niet mijn voorkeur want ik was liever met de nachttrein gegaan. Maar vanwege No ruz was dit niet mogelijk. De nachtbus is uitgerust met zeer luxe stoelen met beensteunen zodat het bijna een bed is. Dus je zou denken dat moet lukken alleen heb je ook een Iraanse chauffeur . Deze mannen hebben een gaspedaal  een claxon en een knipperend groot licht en dat wordt de hele nacht gebruikt. Dus echt uitgerust ben je niet maar met een muziekje op is het te doen. S,morgens om 9 uur ben ik in shiraz. Zo op het eerste gezicht niet echt een mooie stad veel gebouwen en wegen in slechte staat. Mijn hostel daarin tegen is een opsteker, netjes met restaurant. Ik neem een bed in een slaapzaal en ontmoet daar Shirley en Evi en ze vragen mij of ik mee wil naar persepolis. We delen dan een taxi morgenochtend . Dit was een van de plaatsen die ik wil bezoeken dus doen! Na het ontbijt ga ik met Shirley op pad om shiraz te verkennen. Shirley is een Chinese dame zonder R zoals we gewent zijn maar best wel lastig in het Engels . Ze is wel een dyhard op reisgebied want ze is werkelijk overal geweest. We bezoeken eerst een beroemde tuin en zijn de enigste toeristen dus binnen de korste keren moeten we met iedereen op de foto. Where do you come from? Holland ah tulips.... Een echte attractie zijn we. Het volgende bezoek is de Aramgah e shah e cheragh. Dit is geen moskee maar een soort bezoekruimte die 24 uur open is. Als we naar binnen willen worden we tegen gehouden door een portier en we moeten wachten want voor buitenlanders is er begeleiding. En daar was Maja,een kloeke Iraanse die vrijwilliger is van de moskee. Shirley wordt in een lange sluier gehesen en ik moet via een aparte ingang en wordt gefouilleerd . Eenmaal binnen blijkt het dat we alleen in de open ruimte mogen en niet in de bezoekersruimte waar je prachtig licht heb door de speciale ramen. Maja is niet om te praten nog sterker als ze klaar is met haar rondleiding blijft ze ons volgen tot we uit het gebouw zijn. Ze lijkt een fanatieke aanhangster van het regiem maar bij het afscheid verteld ze dat ze wil emigreren en het kiest naar... Holland.