Reza

29 maart 2017 - Esfahan, Iran

Vandaag vroeg uit de veren want ik neem de bus naar esfahan.   Dit is een bustocht van 6 uur, dus met een muziekje en ebook wel te doen. Bij aankomst deel ik een taxi met een Spaans koppel en worden we naar een hotel gebracht . Ik krijg weer een bed en een heuse kamer. Afgelopen drie nachten op de grond geslapen wegens te kort bedden. Maar voor €5 per nacht inclusief ontbijt ga je niet zeuren en heb eigenlijk best goed geslapen. Met zijn drieën esfahan in gegaan en wat gegeten. Ik ben daarna mijn eigen weg weer gegaan want ik had geen zin om met zijn drieën te slenteren. Loop ik langs een fietsen verhuur! Dat is altijd leuk , dus een fiets geregeld met helm en handschoenen. Voor de veiligheid want Iraniërs zijn aardige mensen maar in het verkeer laten ze dat een beetje los. Dus opletten geblazen maar dat maakt het ook weer leuk. Esfahan is een mooi stad met een rivier er doorheen en hier zijn bruggen overheen. Alleen er stroomt geen water! Door waterschaarste wordt het water tegengehouden en staat alles droog. Morgen gaat de dam open vanwege de feestdagen. Omdat Reza de jongen van het vliegveld mij zijn nummer had gegeven en verteld had dat hij deze dagen in esfahan leek mij het leuk om hem te bellen. En dit verwachte hij ook! In een korte tijd is hij zijn broer en neef om me op te halen. Het was een warm welkom, en we gingen met elkaar naar een mooi hotel met binnentuin. Daar eten er ashberra het lijkt op snert zonder worst. Het smaakt erg lekker en een echte cappacino er achteraan,  helemaal goed! Wat gastvrijheid betreft zijn de Iraniërs uniek want ik heb Reza een paar uur ontmoet maar alles wordt uit de kast gehaald. We gaan nog naar de mooie verlichte brug en wordt daarna keurig naar mijn hotel gebracht