Regen en woestijn

27 maart 2017 - Yazd, Iran

gHet was de bedoeling om naar persepolis te gaan vanuit shiraz. Persepolis zijn overblijfselen en opgravingen uit de Perzische oudheid. Dit is natuurlijk wel leuk maar dan moet het niet plenzen twee dagen lang! Ondertussen de eerste dag een boek gelezen en een simkaart met Iraans internet geregeld maar daar kwam ik niet voor.Dus de tweede dag heb ik een bus naar yazd genomen, dan maar geen persepolis. 6 uur rijden maar dan heb je wat. Bij het hostel op de slaapzaal word ik gevraagd of ik mee wil met de taxi de volgende morgen naar wat bijzondere plaatsen. Ik ga mee want ik heb voor mijn gevoel al te lang niets gedaan. S, avonds heerlijk gegeten in een restaurant waar ik drie Nederlander ontmoet. Een koppel is op reis met een toyota landcruiser met campergedeelte en ze gaan door Mongolië reizen. Een leuke avond met mooie verhalen. De volgende morgen gaan we om 8 uur op pad met de taxichauffeur. Ik ben dan samen met Stefan een Hollander, disco een Fransman en Monika een dame uit Tsjechië. We gaan eerst naar kharanaq een dorp wat geheel uit leem bestaat en meer dan duizend jaar oud is. Mag je gratis in terwijl je voor bijna ieder lullig tuintje als toerist €5 entree betaal. Ook kan je het gewoon beklimmen en foto,s maken van het uitzicht. Hierna gaan we naar chak chak een belangrijke pelgrimplaats met eeuwig vuur. Wij waren de enigste niet Iraanse pelgrims maar dat mocht de pret niet drukken. Wel mooi foto's gemaakt. De laatste stop is een kasteel ook van leem waarschijnlijk hebben ze best veel van dat spul. Maar al met al een leuke ochtend. Eenmaal in het hostel gaan we met zijn drieën naar de woestijn om een zonsondergang mee te pakken. Dit keer gaat Stefan en peter een Tsjech die ik in shiraz al ontmoet had mee. De woestijn is ongeveer een uur rijden en vol met Iraanse families die daar met 4wds scheuren en feest vieren. Wij kiezen de hoogste duin uit en gaan rustig wachten tot de zon ondergaat. Maar deze duin is ook een grote uitdaging voor de jeeps en we worden bijna van de duin afgereden . Een van de chauffeur krijgt een  beetje spijt en we worden uitgenodigd om een rondje mee te rijden . Dan worden zulke brullende 4wd,s toch nog leuk!  De zonsondergang is trouwens gewoon op tijd door gegaan.Als je dan savond ook nog uitgenodigd wordt door een Iraanse familie om een ijsje te eten dan heb je gewoon een topdag!

1. Gerda de jong:
    27 maart 2017
    jammer dat je 2 dagen regen heb gehad maar we hebben het idee dat je toch wel geniet van alles. gr. van ons
  2. Mieke Lakeman:
    28 maart 2017
    Hoi Peter,

Leuke verhalen! Ik vertrek morgen naar Iran en word er al helemaal enthousiast van.
    Groetjes Mieke (nichtje van Sjaak en Annemiek)
  3. Paulette:
    28 maart 2017
    Heerlijke verhalen Peter, ik zie het helemaal voor me ! Carolien en ik schieten regelmatig in de lach om de uitspraken die je doet. Groeten!