Esfahan en aliens.

31 maart 2017 - Esfahan, Iran

Het zat in mijn tas maar het was nog niet gebruikt, mijn hardloopkleding. Dus ik om 630 om te gaan lopen. Onder mijn deur door was een lief briefje van mijn Spaanse reisgenoten geschoven maar die kon ik door het vroege uur nog even een knuffel geven. Lekker lopen naar de brug zo,n 3.5 km heen maar ook weer terug natuurlijk . Valt mijn oog op een bord waar op staat: (ik vertaal het nu)buro voor buitenaardse wezens en buitenlandse immigratie affaires .  Heen en terug nog eens goed gekeken maar het stond er echt! En natuurlijk geen telefoon mee. Dus smiddags op de fiets dat bord op gezocht en sneaky een foto geschoten. Ik wil natuurlijk niet opgepakt worden. Van hotel verkast vanwege prijs-kwaliteitverhouding en daarna weer de fietsenverhuurder op zoeken. Nu kon ik deze niet meer vinden en een oudere man zag me zoeken en vroeg of hij iets kon doen? Hij belde voor mij de verhuurder en deze zou in een half uur er zijn. De man is een pensioneerde leraar Engels en we hebben mooi bij een kop koffie zitten kletsen. Dan komt er ook meteen er een verschil van beleving qau overheid naar boven. Deze meneer had het niet echt slecht en hij woonde in een zeer veilig land. Ook Amerika moest Iran gewoon accepteren. Toen ik begon over de kledingpolitie die ik ook gezien heb , gaf hij ook aan dat deze zaken van religieuze gekken zijn. Maar de jongeren moeten zich niet gek laten maken door de rijkdom die ze zien op tv van uit buitenland . Ondertussen was Behrooz de fietsenboer gearriveerd en ik kon op pad. Eerst naar een park en daarna naar de enigste kerk in esfahan. Het is een Armeense kerk met ook moskeestijlen. Had ook een interessante expositie over de Armeense genocide waar de turken eigenlijk nooit van gehoord hebben. Anderhalf miljoen mensen waar ook film en fotobeelden van zijn. Best indrukwekkend . Daarna lekker door esfahan gefietst en ook door gedeeltes waar het verkeer bijna niet komt. Groot verschil met de scheurende en toeterende massa van de hoofdwegen. Ook lekker door de grote bazaar geslenterd en daarna de fiets teruggebracht . Er moest koffie gedronken worden en gepraat, ik natuurlijk mijn foto van de alien laten zien. Behrooz kon er smakelijk om lachen en dat doen ze om veel stomme zaken  van de regering. Maar soms zijn de gevolgen weg beroerd zoals vrienden van  Behrooz die van wege drankgebruik een nacht cel en 18 zweepslagen kregen. Na de koffie en de thee ben ik naar de kapper gegaan om mijn zware baard in vorm te laten maken. Ik moest daarna natuurlijk wel met beide kappers op de foto. Heerlijk nog langs de nog steeds droge rivier gewandeld en daarna naar het pension. Net aangekomen wordt ik gebeld door Berhoos, ik kan morgenochtend om 4.45 mee naar de woestijn. Dus vroeg naar bed want het wordt een korte nacht . Aangekomen op de plek was het een familieuitje waar ik bijgevoegd werd. En ze waren in feeststemming want er werd gezongen en veel gelachen. Na een ruim uur werd er gepicknickt dus dat zat ik om 7.00 met een bord bruine en beige soep. Twee uur verder waren we in de woestijn en hebben we op blote voeten een aantal duinen beklommen en ondertussen maar foto,s maken! Want daar zijn Iraniërs gek op. Al met al was ik 1300 weer thuis en een paar woorden  Farsi rijker.

1. Gerda de jong:
    31 maart 2017
    Wat weer een verhaal Peter zo maak je heel wat mee. Nog veel plezier, gr van ons.
  2. Mama:
    1 april 2017
    ik wilde je graag een e mail sturen maar het lukte mij niet Ik merk dat je erg geniet groeten mama